De perfecte reis

Geplaatst op door in de categorie 3PLogistics

Aan de Pollaan in Zutphen stond enige tijd een gigantisch pand leeg. Een pijnlijk vacuüm op industrieterrein De Mars. Inmiddels gonst het er weer van de activiteiten, dankzij het initiatief van drie mannen die eerder jarenlang in of vanuit het pand werkten. Oud-werknemers die na het faillissement van hun voormalige werkgever voor een doorstart zorgen. Dat klinkt als een spannend avontuur en dat is het ook. Het is eveneens een succesverhaal.

In het pand was BührmannUbbens gevestigd, een grafische groothandel die papier leverde aan drukkerijen en tevens enveloppen en schriften produceerde. Bührmann-Ubbens was bijna twee eeuwen lang één van de grootste werkgevers van Zuphen. In 2003 werd het bedrijf overgenomen door het van oorsprong Australische papierconcern Paperlinx. Twaalf jaar later ging Paperlinx Benelux failliet en verloren ongeveer 350 mensen hun baan. Het enorme pand op industrieterrein De Mars kwam leeg te staan.

Acht kaartenbakjes
Bij BührmannUbbens/Paperlinx was Johannes van Raalte operationeel directeur en verantwoordelijk voor de facilitaire dienst. “Ik kende de pandeigenaar redelijk goed. Hij nam na het faillissement contact met me op met de vraag of ik op het pand wilde passen. Samen met Erwin Post en Michel Oosterbroek, twee andere oud-werknemers, besprak ik de mogelijkheden van een doorstart. Met als eerste idee om een doorstart te maken met één onderdeel: de enveloppengroothandel. We vonden financiers, stopten er zelf wat geld in, zijn met de curator in onderhandeling gegaan en we begonnen. We kozen voor de naam Velpa, een van oudsher vertrouwde naam die we over konden nemen. Aanvankelijk deden we alles handmatig. De eerste drie maanden hadden nog geen computersysteem, dus met acht kaartenbakjes moesten we ons zien te redden. De orders kwamen binnen en dat voelde goed. Ik wilde altijd al voor mezelf beginnen, maar was toch ook wel gehecht aan een vast salaris in loondienst. Dit avontuur deed zich voor en ik ben erg blij dat ik erin gestapt ben.”

De klanten blijven bedienen
Johannes van Raalte is nu directeur van Velpa en 3PLogistics (waarover later meer). Michel Oosterbroek is verantwoordelijk voor de verkoop en de marketing. Hij vertelt: “Ik heb 15 jaar bij BührmannUbbens gewerkt. Ik begon daar bij de binnendienst van de enveloppenfabriek. Ik kreeg heel veel kansen en werkte later ook in de buitendienst. Ik had contacten met de eindgebruikers zoals banken, verzekeraars en overheden.

Na het faillissement wilden we de klanten zo goed mogelijk blijven bedienen. Het is mijn drijfveer om altijd klantgericht te werken. Ik was dan ook erg gemotiveerd om mee te doen met de doorstart. Een collectief van oud-werknemers dat het bedrijf waar ze zich sterk mee verbonden voelden overnemen. Dat is inderdaad een avontuur en zo voelt het ook, want de onzekerheden die we in het begin tegenkwamen horen daar zeker bij.”

Driehonderd miljoen enveloppen
Johannes van Raalte: “Het team van Velpa en 3PLogistics bestaat inmiddels uit ongeveer 20 medewerkers. Vanaf het begin ging het goed. We hebben een voet aan de grond gehouden bij kleinere en grotere drukkerijen. We begonnen in juni 2015. Toen de prijs acceptabel was, hebben we in één keer de hele voorraad gekocht van de curator. Het ging om 1800 verschillende soorten enveloppen en in totaal om zo’n driehonderd miljoen stuks, waarmee we meteen het grootste assortiment aan enveloppen in de markt hadden. Een groot deel daarvan hebben we verkocht. Daardoor konden we gaan inkopen om het assortiment op peil te houden. Na een paar maanden konden we ook een goedwerkend computersysteem aanschaffen.”

Verzendadviseurs
In 2016 ontstond er een heldere huisstijl. “We kozen voor een logo in de vorm van een gestileerde envelop,” zegt Michel Oosterbroek. “En we zijn onszelf Velpa Verzendadviseurs gaan noemen. Omdat we breder wilden kijken dan alleen naar enveloppen. Wij adviseren hoe een bedrijf of een andere organisatie het beste hun papieren of spullen kan verzenden.

Hoewel nog veel gebruikt, is een envelop een product dat in volume afneemt. Als verzendadviseurs maken wij het begrip envelop een stuk breder. In principe praten we over alle mogelijke soorten verpakkingen. Activiteiten op internet leiden bijvoorbeeld tot allerlei nieuwe vragen over verpakkingsmogelijkheden.”

Verhuur van palletplaatsen
Johannes van Raalte:
 “Daarnaast zagen we mogelijkheden voor de rest van het gigantische pand dat nog steeds leeg stond. Ik schreef een plan om die ruimte te gebruiken om palletplaatsen te verhuren, onder de naam 3PLogistics. Wij gingen op zoek naar klanten die daar behoefte aan hebben voor tijdelijke opslag. Desgewenst verzorgen wij ook de inslag, de uitslag en het transport. We kunnen er zelfs voor zorgen dat kleine pakketjes binnen 24 uur bij de eindgebruiker worden bezorgd. We kunnen dus de klanten ontzorgen met elke gewenste logistieke handeling Het voordeel van dat model is dat de klant als basis betaald voor een palletplaats per dag en zo zijn kosten variabel kan houden. De palletplaatsen kunnen we ook nog tegen een laag tarief aanbieden.”

Uitgebreide klantenkring
Met 3PLogistics kwam Jan Poesse in beeld. “Ik heb mijn hele leven bij BührmannUbbens gewerkt. Ik verzorgde de inkoop. Het faillissement in 2015 ging mij dan ook aan het hart. Hoewel ik twee jaar eerder al met pensioen was gegaan. Een tijdje na de doorstart leek het de initiatiefnemers dus verstandig om een logistieke firma op te richten. Ik werd gevraagd om me te bemoeien met de acquisitie voor de verhuur van die palletplaatsen. Omdat ik nog steeds affiniteit voelde met de mannen en met de handel, heb ik ja gezegd. Ik vond het prettig dat ik iets voor het nieuwe bedrijf in het vertrouwde pand kon betekenen.

Tijdens mijn carrière had ik veel contacten opgebouwd met papierfabrieken, dus lag het voor de hand dat ik die eerst benaderde. Daarnaast heb ik veel contacten in het Zutphense bedrijfsleven en wist welke ondernemers behoefte hadden aan opslag mogelijkheden. We hebben de beschikking over 40.000 palletplaatsen, daarvan zijn er momenteel 25.000 bezet. De klantenkring is fors uitgebreid met bedrijven buiten de papierindustrie en ook (ver) buiten Zutphen. We zijn nu een douane-entrepot, waardoor goederen BTW-vrij opgeslagen kunnen worden. Dat is met name interessant voor bedrijven die goederen importeren en daarna weer exporteren.”

Volledig geautomatiseerd magazijn
“Het is al bijna niet meer voor te stellen hoe wij in de zomer van 2015 van start gingen met onze orderbakjes,” zegt Michel Oosterbeek. “Hal 8 is een volledig geautomatiseerd magazijn, waar volle pallets in- en uitgaan, zonder dat er menskracht aan te pas komt. Daarnaast is Hal 7 een semi-geautomatiseerd magazijn. Die is bij voorkeur geschikt voor de uitgave van losse producten, zoals bijvoorbeeld doosjes enveloppen en webshopartikelen. Zo blijven we verdere hoofdstukken aan ons avontuur toevoegen.

Michel Oosterbeek:

‘Het is al bijna niet meer voor te stellen hoe wij in de zomer van 2015 van start gingen met onze orderbakjes’

Terug naar het overzicht